DEFENDER – IKONET ER TILBAKE

«Den nye modellen vil representere 70 år med innovasjon og forbedring; til ære for bilens historie med høy pålitelighet samtidig som den er en Defender for det 21. århundre.»

BOOK PRØVEKJØRING

LITT HISTORIE…

1940s: Lansering planlegges og gjennomføres.

1948: Land Rover lanseres på Amsterdam Motor Show 30 April. Senere kjent som ‘Series I’.

Rover introduserer den første Land Rover stasjonsvogn i desember 1948, men den ble altfor dyr og bare rett over 600 stk ble bygget, mesteparten ble eksportert.

1949: Innen ett år når produksjonen 8000 biler og den britiske hæren bestiller sine første Land Rovere.

Nye Land Rover Defender – en urban stilkonge. Nå kan du prøvekjøre den på sørlandsk asfalt.

Book prøvekjøring

1950-tallet: Kongelige relasjoner knyttes og Series ll lansert

1950: En facelift som inkorporerer 7″ lykter lanseres i mai. Dette ga Land Rover «ansiktet» den beholdt frem til 1969.

1952: Motoren forsterkes til 1997cc med 52bhp.

1953: Den første, spesialbygde, Land Roveren starter sin tjeneste hos den britiske kongefamilien.

1960s: 500,000 Land Rovere produsert

1961: Series IIA lanseres med større 62bhp, 2286cc diesel.

1969: Frontlyktene flyttes lenger ut til hver sin side. Sikkerhetsinstrukser fra internasjonale markeder krever dette.

1970s: Series lll lanseres

1971: The Land Rover Series III lanseres i oktober. 1971 er også året da Land Rover passerer 750.000 produserte biler.

1976: 1,000,000 Land Rovere bygget.

1979: En 3528cc V8 motor alternativ introduseres med permanent firehjulstrekk. For å få til dette, må Land Rover modifisere den karakteristiske fronten.

1980s: The Series lll fin-tunes

1984: Januar, en 2495cc diesel erstatter den tidligere 2286cc dieselmotoren.

1984: I mars 1985 blir V8 gjort tilgjengelig.

1986: En ny85bhp, 2495cc turbo-diesel motor lanseres

1990s: Launch of the Defender

1990: The Ninety and One-Ten range is renamed Defender 90, 110 and 130. Launched with a 107bhp 2495cc turbo- diesel 200Tdi, the unit is superceded in 1994 by the 111bhp 300Tdi.

1998: In December, the 122bhp five-cylinder Td5 engine becomes the Defender’s standard engine.

2000s: Betydelig Defender evolusjon

2007: Td5 byttes ut med 122bhp Puma/DuraTorq TDCI turbo diesel motor, seks gir, moderne dashbord med tryggere bakseter i stasjonsvogna.

2010s

2012: En ny, og mindre, 2.2-liter dieselmotor erstatter 2.4-literen.

2013: LXV Special Edition feirer 65 år med Land Rover. Modellen lakkeres med Santorini Black med Corris Grey tak, grill og rundt frontlyktene.

2015: Defenderens år, feiret med flere events. Blant annet en 1km bred sand-tegning av bilens originalform på ei strand i Anglesey.

2020: Den nye Defenderen er her.

PRØVEKJØRE?

Legg igjen ditt navn og kontaktinfo på dette skjemaet, så kontakter vi deg for å avtale prøvekjøring.